همشهری آنلاین: رئیس جمهور روز پنجشنبه 16 مهر واحد اول تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران را به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های زیست محیطی کشور با پیشرفته ترین تجهیزات افتتاح کرد.

احمدی نژاد در مراسم افتتاح طرح اول فاضلاب تهران گفت: باید کارهایی انجام دهیم تا از زمان جلو بیفتیم و گرنه شرایط ما یا به وضعیت فعلی باقی می‌ماند یا در بعضی از بخش‌ها عقب می‌مانیم چرا که طرح‌ها همیشه از تقاضاهای مردم و تحولات جمعیتی عقب‌تر است.

دکتر محمود احمدی نژاد در جریان افتتاح مرحله اول طرح فاضلاب تهران که صبح روز پنجشنبه توسط وی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: شکی نیست که استان تهران از جهات گوناگون مهمترین استان کشور به لحاظ فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و مدیریت سیاسی کشور است.

وی افزود: در استان تهران، شهر تهران برجسته است و اعتقادم بر این است که همه ملت ایران علاقه مند هستند که شهر و استان تهران آباد، سرفراز و پر رونق باشد و خوشبختانه دراستان تهران مسائل به گونه‌ای رقم خورده که همه امور به هم مرتبط است.

رئیس جمهور ادامه داد: هر بخشی را که سامان می‌دهیم آثار آن را در استان شاهدیم.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به موضوع حمل و نقل و جابجایی در تهران گفت: ترافیک، وقت، اعصاب، سلامتی مردم، آلودگی هوا و مصرف بالای انرژی هزینه‌های سنگینی را بر دوش مردم می‌گذارد زیرا بخشی از این ترافیک حاصل تبادل بین شهر های اطراف و تهران است و اگر رابطه تهران با شهرهای اطراف آن سامان یابد همه اوضاع درست می‌شود.

وی تصریح کرد: اگرخط جابجایی سریع عمومی داشته باشیم همه شهرهای اطراف تهران آباد می‌شوند و بخش قابل توجهی از ترافیک تهران حل می‌شود.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصرف آب استان تهران گفت: تقریبا دو یا سه حوضه همه استان تهران را تحت پوشش خود برای آبرسانی دارند و این موضوع به این معناست که اگر مصرف آب تهران کنترل شود بخش کشاورزی هم سامان می‌یابد.

رئیس جمهور ادامه داد: در ایجاد بزرگراه‌ها و خطوط ارتباطی کارهایی انجام شده اما کافی نیست و باید 2 الی 3 کار و با سرعت بسیار بالا در تهران انجام شود.

وی تاکید کرد: ما باید کارهایی انجام دهیم که از زمان جلو بیفتیم و گرنه شرایط ما یا به وضعیت فعلی باقی می‌ماند یا در بعضی از بخش‌ها عقب می مانیم به همین دلیل خطوط ریلی تهران و اطراف آن باید به سرعت گسترش یابد زیرا اگر طرح‌هایی داشته باشیم که 30 الی 50 سال طول بکشد همین وضعیت ادامه خواهد یافت.

احمدی نژاد اضافه کرد: تغییرات خیلی سریع است اما آیا شرایط بهبود یافته است؟ طرح‌ها همیشه از تقاضاهای مردم و تحولات جمعیتی عقب‌تر است.

رئیس جمهور خطاب به رئیس شورای شهر تهران که دراین مراسم حضورداشت، تصریح کرد: شورای شهر باید طرح‌هایی  را اتخاذ کند که ما را جلو بیندازد. دولت هم در اجرای طرح‌ها به عنوان وظیفه و یک ضرورت کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز 15 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود، گفت: همچنین بالاترین مصرف آب در تهران صورت می‌گیرد و بیشترین سرانه تولید فاضلاب هم در تهران است در حالی که زمین‌های وسیع کشاورزی تشنه است لذا باید مصرف آب را کاهش دهیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: این موضوعات تصمیمات بزرگی هستند که مستلزم هماهنگی بین دولت و سایر نهادها است و دولت نیز آماده انجام کار است. رئیس جمهور ادامه داد: 8 عنوان کاری باید در استان تهران انجام شود که در آینده این 8 عنوان را اعلام خواهم کرد.

وی با بیان اینکه مسائل استان تهران با مسائل کل کشور گره خورده است، تصریح کرد: به طور پیوسته شاهد حرکت یک جریان مهاجرت و نیروی انسانی به سمت استان تهران هستیم و به مدت 28 الی 29 سال است که ایجاد کارخانه و تولید صنعت هم در تهران ممنوع شده است ولی این جمعیت نیازمند رفت و آمد و خیابان است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر بتوانیم این جریان را متوقف و یا معکوس کنیم بزرگترین خدمت را به کشور کرده‌ایم چرا که همزمان باید تمام نقاط ایران آباد شود و این سئوالی بود که دولت داد و دوبار هم سفرهای استانی را انجام داد واکنون هم این مسائل را پیگیری می‌کند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: دولت و نمایندگان دست به دست هم داده‌اند و برای آبادانی کشور کار می‌کنند البته موفقیت مستلزم پایداری، خسته نشدن، پیگیری،هماهنگی و همراهی است.

وی دربخش دیگری از سخنانش گفت: مهمتر از مسائل اقتصادی در تهران، مسائل فرهنگی است چرا که انسان با نان خالی و یا حتی بدون غذا می‌تواند زندگی کند اما بدون فرهنگ نمی‌تواند تنفس کند چراکه حلقه اتصال بین انسان‌ها فرهنگ است نه اقتصاد و برخی که فکر می کنند اقتصاد است اشتباه می‌کنند چون اقتصاد یک ابزار است.

رئیس جمهور افزود: در بخش فرهنگی باید کارهای فراوانی انجام شود که یکی از آن‌ها تفریح مناسب است و ما نباید این موضوع را دست کم بگیریم و یا تهیه این امکانات را غیر فرهنگی بدانیم.

احمدی نژاد ادامه داد: باید سالم‌ترین، بهترین و شادترین تفریحات را برای همه مردم کشور فراهم کنیم و این ماموریت استاندار تهران و شورای شهر است که البته دولت هم کمک‌های لازم را خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: این طرح از کارهای بزرگی است که باید در کشور انجام شود. این طرح نیازمند شکل‌گیری عزم ملی است و همه باید آن را بخواهیم.

احمدی نژاد افزود:در ایران روزانه معادل 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت مصرف می‌شود که این میزان چند برابر سرانه مصرف کشورهای بزرگ است.

وی ادامه داد: کل محصولات کشاورزی کشور 100 میلیون تن است که ارزش آن کمتر از 50 هزار میلیارد تومان است و آنچه که به دست کشاورز می‌رسد ازاین میزان هم کمتر است اما مصرف انرژی 110 هزار میلیارد تومان در کشور است لذا ما چهار برابر دیگران انرژی مصرف می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: از نامه‌هایی که به دست ما می‌رسد متوجه می‌شویم که برخی جوانان با 10 الی15 میلیون می‌خواهند زندگی تشکیل دهند اما همین مبلغ هم برای پرداخت به آنان وجود ندارد لذا اگر 20 درصد صرفه جویی کنیم بودجه عمرانی کشور دو برابر می‌شود و می توانیم کارهای عمرانی بیشتری انجام دهیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: توزیع این مصرف در کشور ما عادلانه نیست چرا که خانواده‌ای وجود دارد که به تنهایی در یک ماه بیشتر از 6 هزار کیلووات برق مصرف می‌کند اما در همین کشور خانواده‌ای داریم که در ماه 50 کیلووات برق مصرف می‌کند و نمی‌تواند هزینه آن را بپردازد.

وی تصریح کرد: میزان مصرف انرژی دهک دهم 30 برابر مصرف انرژی دهک اول است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: برای اصلاح این وضع ناعادلانه دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا افرادی که باید یارانه بگیرند آن را دریافت کنند.

احمدی نژاد افزود: با  اجرای این طرح سالی 5 هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه فعلی به بخش کشاورزی کمک می‌کنیم که پس از 5 سال همه زمین‌های کشاورزی کشور زیر آبیاری مدرن (تحت فشار) قرارخواهد گرفت و مصرف آب به یک سوم خواهد رسید و دو برابر آب کشاورزی ما اضافه می‌ماند که به این ترتیب می‌توانیم مقدار جدیدی از زمین‌های کشاورزی را زیر کشت ببریم.

وی خاطر نشان کرد: باید علاوه بر نگاه کردن به جزئیات زندگی خودمان به مسائل اصلی کشور نیز توجه داشته باشیم

رئیس جمهور تصریح کرد:تلاش شد تا نقطه نظرات مجلس و دولت به لایحه طرح تحول اقتصادی نزدیک شود چرا که با اجرای این طرح کشور آباد می‌شود و بی‌عدالتی‌ها از بین می‌رود.

احمدی نژاد در پایان این مراسم از خدمات پرویز فتاح وزیر سابق نیرو تشکر کرد .

بنا براین گزارش درافتتاح این پروژه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، نامجو سرپرست وزارت نیرو، قربانی مدیر عامل آب و فاضلاب تهران، رئیس جمهور را همراهی می‌کردند  رئیس جمهور در بدو ورود خود به محل افتتاح تصفیه خانه مورد استقبال ائمه جمعه شهر ری و مسئولان و مقامات آن قرارگرفت.

مشخصات پروژه

این تصفیه خانه برای خدمات رسانی تا ظرفیت 4 میلیون و 200 هزار نفر پیش بینی شده که شامل 6 واحد یا مدول است.

دبی واحد اول به یک و نیم مترمکعب در ثانیه می رسد.

حفاظت از محیط زیست- ارتقای بهداشت عمومی- جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمینی به عنوان بخشی از منابع تأمین آب - تبدیل هزینه‌های سنگین درمان به هزینه‌های اندک پیشگیری - تلطیف هوا با توسعه فضای سبز و اصلاح رفتار مردم در محیطی شاداب- جلوگیری از مصرف فاضلاب خام در کشاورزی - تبدیل آب از چرخه یکبار مصرف و مخرب به چند بار مصرف و سازنده - تزریق پساب به آبخوان‌های اطراف تهران برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی - اشتغال زایی طرح - رشد صنایع وابسته به صنعت فاضلاب - استفاده از کود و گاز تولیدی از دستاوردها و آثار مثبت اقتصادی این طرح است.

آب‌های تصفیه شده این واحد می تواند آب 80 هزار هکتار زمین کشاورزی شهر ری و ورامین را تامین کند و گازی که از این تصفیه خانه تولید می‌شود به برق تبدیل خواهد شد.

اعتبار ساخت واحد اول این تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران 200 میلیارد تومان است و تاکنون برای طرح جامع فاضلاب شهر تهران 750 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

تا پایان سال هم سه واحد تصفیه خانه جنوب تهران افتتاح خواهد شد.

کد خبر 92343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز